Tuesday, August 10, 2010

Kuliah Online : Ramadhan di Perantauan

Kuliah Online : Ramadhan di Perantauan


Assalamualaikum wbt,

Bagaimana setakat ini? Jika di Malaysia, umat Islam sudah pun mula berpuasa pada hari ini iaitu 11 Ogos 2010.

Di Australia dan New Zealand, 1 Ramadhan jatuh pada 12 Ogos 2010.

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: "Berpuasalah krn melihat bulan dan berbukalah krn melihat bulan. Maka apabila terhalang oleh awan atasmu semua, maka sempurnakanlah hitungan bulan sya'ban sebanyak tiga puluh hari". (Muttafaq 'alaih)

Pernah dengar soalan ini?
Kenapa ye, New Zealand waktunya cepat 4 jam dari Malaysia, tapi, puasanya lambat pulak? Macam tu jugak dengan Australia.

Seorang sahabat memberi jawapan,

kalau ikut cara yg belajar masa kursus moon sighting, kita kena utamakan pada local sighting dan bukan pada global sighting hatta kalau ada khalifah pun. Bumi ini berputar, ada tempat sekarang ni Khamis, ada tempat sekarang ni Rabu. Memang susah untuk sepakat pada satu hari. Sebab itu bersepakat pada satu kaedah yang aula itu lebih utama..

Jadinya, soalan "mengapa Australia dan New Zealand puasanya lewat", adalah kerana ia bergantung kepada local sighting. Bezanya cuma sehari, insyaAllah, ianya tidak akan membebankan diri. Yang penting, keberkatan Ramadhan itu dicari, supaya kelak tidak menyesal diri.

Yang pastinya, semua tempat pasti merasai kedatangan 1 Ramadhan ini. Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Untuk ke sekian kalinya Allah SWT mengizinkan kita untuk terus bertemu dengan Ramadhan.

Ada orang bersyukur kerana masih lagi dihidupkan oleh Allah SWT hingga ke hari ini supaya dia masih dapat mengumpul amal, mengumpul pahala untuk dibawa ke akhirat kelak.
Buat apa hujung minggu ini? Tentunya ramai yang bercadang untuk ke mana-mana. Tadabbur alam, tadabbur Al-Quran, ziarah dan macam-macam lagi.

Kami menjemput semua pengunjung blog iluvanz.blogspot.com untuk mendengar sebuah kuliah online yang dibawakan oleh intelek_anz (anz= Australia, New Zealand).


Kuliah Online : Ramadhan di Perantauan

Penyampai : Ustaz Hilmi
Calon PhD Syariah
University of Western Australia, Perth
Tarikh : 14 Ogos 2010.
Masa : 7 pagi (Malaysia, Perth)
9 pagi (Melbourne, Sydney)
11 pagi (New Zealand)
Medium : Paltalk (sila add: intelek_anz)


Jika ada kelapangan, marilah bersama-sama kami untuk menimba ilmu.

Juga, sesuai untuk mereka yang sudah bertahun-tahun di perantauan. Mana yang lupa kita ingatkan, mana yang tak tahu kita beri tahu (baca: pengetahuan), insyaAllah.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Klik link di bawah utk mendapatkan rakaman kuliah online di atas. =)

http://rapidshare.com/files/415144118/Kuliah_Online_-_Ramadhan_di_Perantauan.mp3.html

No comments:

Post a Comment