Wednesday, May 4, 2011

Saat Cinta Masih Hangat

Saat Cinta Masih Hangat
Penulis: murabbi cinta

Saat bercinta semua tampak indah, semua tampak bahagia. Apatah lagi saat melangkah ke alam perkahwinan. Saat taman sedang mekar, saat hati berbunga-bunga. Bulan madu cinta baru dirasai, masih hangat buat si pasangan.

Pernah atau tidak kita terfikir, kisah seorang sahabat Rasulullah, yang mana disaat hangat bercinta dengan isteri tersayang, beliau dipanggil untuk berjihad.

Beliau yang dikenali sebagai Hanzalah, baru di ijab kabulkan dengan pasanganya. Belum sempat beliau mandi wajib, seruan jihad ke medan perang kedengaran. Beliau menyahut seruan itu dan takdir menetapkan beliau syahid di jalan Allah. Malaikat turun memandikan Hanzalah.

Besar makna buat kaum berfikir akan kisah Hanzalah ini terutama buat pasangan yang dilambung ombak cinta.

Buat kaum muslimin sekalian, sanggupkah kalian meninggalkan isteri tersayang saat kehangatan malam pertama masih dirasai?

Buat kaum muslimat sekalian, sanggupkah kalian melepaskan suami tercinta saat kuntum cinta sedang berkembang mekar?

Namun, satu hakikat, satu kenyataan yang memang kita tidak mampu lari daripadanya. Kita, isteri atau suami hanya milik Dia. Sayang mana pun kita kepada pasangan kita, pastinya tuntutan jihad fisabillah itu satu kewajipan.

“Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia; dan amal-amal soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhanmu sebagai pahala balasan, dan lebih baik sebagai asas yang memberi harapan.” Al Kahfi:46

“ Dan ketahuilah, bahwa hartamu dan anak-anakmu itu adalah sebagai cobaan dan sesungguhnya disisi Allah pahala yang besar” (Al Anfal: 28)

Moga-moga matlamat utama sebuah perkahwinan bukan sekadar melakar erti sebuah cinta kepada si pasangan tetapi itulah lakaran bercinta sampai syurga.







No comments:

Post a Comment