Thursday, January 20, 2011

Hati Emas : Sekejap Ada, Sekejap Tiada

Hati Emas : Sekejap Ada, Sekejap Tiada
Penulis : Mat Rock


Orang yang hanya mengingati Allah ketika didalam solat, dia akan gelisah ketika diluar solat. Orang yang hanya mengingati Allah ketika menerima ancaman, dia akan tetap resah ketika ancaman sudah hilang. Bukanlah sifat Allah itu sekejap ada, sekejap tiada (macam chipsmore). Maha Suci Allah dari segala sifat yang tidak layak untuk-Nya. Tetapi iman manusia itulah yang sekejap naik, sekejap turun hingga dia merasakan Allah itu sekejap ada, sekejap tiada.

Jika tiada iman, pasti Allah dilupakan.

"Orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram". (Ar Ra'd 13:28)


Mengingati Allah adalah dengan zikir, fikir dan ikhtiar. Jangan sampai dengan keyakinan bahawa Allah Maha Kaya menyebabkan kita malas berusaha mencari rezeki. Jangan sampai dengan keyakinan bahawa Allah Maha Pengampun menyebabkan kita sering dan mudah melakukan dosa sewenang-wenangnya. Kerana Allah bukanlah sekejap ada, sekejap tiada. Dia Maha Saksi ke atas setiap perbuatan yang kita lakukan. Mulut dan hati berzikir mengingat Allah, akal berfikir mencari penyelesaian dan tubuh berikhtiar melaksanakan usaha.


Itulah indahnya dan professionalnya Islam. Hanya kita yang buta untuk menyaksikan kebesaran dan kesempurnaan Allah lalu menafikan kewujudan-Nya. Chipsmore - sekejap ada, sekejap tiada. Allah - wujud selamanya. Orang yang selalu mengingati Allah, hatinya akan selalu bergementar tatkala menyebut nama Allah.

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allahgemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal". (al Anfal 8:2)

Untuk meraikan tahun baru ini, ayuh kita berazam untuk tidak melakukan dosa dan berusaha
meningkatkan iman serta amal. Ingatlah, Allah sentiasa ada.



No comments:

Post a Comment